Den levende fortællings rum – Viborg



Den levende fortællings rum – Viborg

Den levende fortællings rum – Viborg

Børnehaven Prinsen, Viborg.

Vision
– At udvikle et magisk rum på basis af børnenes fortællinger og oplevelser
– At følge og studere børnenes egen formidling og overlevering af historier til andre børn over en længere periode (2-3 år)
– At udvikle nye aspekter i samarbejdet mellem kunstnere og pædagoger ved at udforske krydsfeltet mellem kunstnerens og pædagogens arbejde
– At skabe mulighed for at arbejde sensorisk og scenografisk i daginstitutioner
– At finde elementer til en ny uddannelse for pædagoger

Projektbeskrivelse
Børnehaven stiller et indendørs rum til rådighed, som udelukkende bruges til projektet.
De to kunstnere besøger børnehaven hyppigt og leger og fortæller historier sammen med børnene. Sammen med en fast pædagog fra børnehaven tager kunstnerne børnene med på tingfinderture samt har tegne- og historiefortælle – dage i børnehaven.
Den grundlæggende idé om fortælling, leg og rum udvikles i dialog med børnene. Kunstnere og pædagog(er) kommer tæt på børnene, deres univers og deres måde at opbygge en historie på. Der skabes en slags væksthus for fortællinger og ideer.
Ud fra de lege og historier og med udvalgte figurer og rekvisitter som er opstået og animeret er rummet opbygget af Sara og Thomas. Det er børnenes fortællinger som iscenesættes og som bliver løftet op i en professionel iscenesættelse. Historierne bliver til en konkret og magisk scenografi med lyde, lugte og lys. Der gives således et magisk rum tilbage til børnene.
Børnene overtager til sidst ejerskabet og videreudviklingen. Efter opbygningsfasen har børnehaven fået et særligt rum, som benyttes af de ældste børn i børnehaven. Kunstnerne vender i perioden tilbage for at følge med og evt. medvirke til at justere indretning og regler for brug. Dette sker i samarbejde med pædagogerne, som dagligt er i dialog med børnene.
Børnenes aktiviteter i rummet observeres og dokumenteres af Herdis Toft, lektor ved Syddansk Universitet.
Sidst på foråret 08 har der været en overdragelse af rummet til den næste skolegruppe. De har herefter overtaget rummet og historierne og udviklet videre på dem.

Finansiering
Peter Sabroe Seminariet, Via University College, Carte Blanche, Børnehaven Prinsen og Kulturprinsen

Målgruppe
De ældste børn i Børnehaven

Følgeforskning
Syddansk Universitet ved lektor Herdis Toft

Info om projektet

Projektejer

Børnehaven Prinsen, Viborg

Kontakt

Mona Pedersen, Kulturprinsen

Projektperiode

Efterår 2007 – sommer 2009

Samarbejdspartnere

Teatret Carte Blanche ved kunstnerisk leder Sara Topsøe-Jensen

Lektor og scenograf Thomas Kruse

Peter Sabroe Seminariet

Kunstner Anna Marie Holm, Viborg

Børnehaven Prinsen i Viborg

Syddansk Universitet v. lektor Herdis Toft

Kulturprinsen